11/10/2011

Stoere vrouwen (1)



Eén van de saaiste onderwerpen over het algemeen om over te praten is economie. Vooral als je er niet zo heel veel van af weet.

Nu de crisis maar voortduurt hebben de economen ineens ons tv scherm overgenomen. Economie-nerds proberen op een zo sympathiek mogelijke manier het probleem uit te leggen. Ieder met z'n eigen waarheid, want uiteraard en helaas is niemand het eens.

In de tijd dat de VARA-programma's tijdelijk werden overgenomen door de EO en meisjesliefhebber en -angsthaas Jeroen Pauw op vakantie was, kwam er ineens een nieuwe econoom in beeld. Econoom ja, niet econome. Want meisjes zo wars van emancipatie hoeven niet hun eigen versie van een reeds bestaand woord. Daar zat ze: Marike Stellinga. Niet van de linkse kerk. Gewoon gewoon, makkelijk en enthousiast.

Zoals andere vrouwen gepassioneerd praten over hun nieuwste outfits, de tuin die er zo mooi bij staat dit jaar, de nieuwste aflevering van Grey's Anatomy en de lekkere chocolademousse die ze hebben gemaakt, zo praat Marike Stellinga over economie.

En net zoals ik óók dat jurkje wil, naar het tuincentrum schiet of mijn eigen lekkere toetje ga maken, krijg ik door Marike bijna zin om me met economie te gaan bemoeien.

De afgelopen tijd heb ik echter de indruk gekregen dat er al teveel mensen zich met economie bemoeien. En dus wacht ik rustig tot Pauw en Witteman weer op vakantie gaan. Of wellicht sla ik eens een NRC open. Zodat ik weer even weet hoe het zit.

1 opmerking: